Hardstyleblog.nl review: Noisecontrollers - e=nc2

Review: Noisecontrollers – E = NC²

Sinds het opstarten van hun eigen label Digital:Age met collega Wildstylez, hebben de heren van Noisecontrollers niet stilgezeten. Ze scoorde hits met tracks als “Gimme Love”, “Disco is the Music” en “Big Bang” en het harde werken van de afgelopen jaren werd beloond met een eigen editie van X-Qlusive. En nu, maart 2012, is daar het eerste album. Met maarliefst 21 nummers waaronder colabs met onder andere Alpha² en The Pitcher en remixes van bijvoorbeeld Digital Punk en de Donkey Rollers is dit een plaat waar ik persoonlijk al lang naar uit heb gekeken. Toen ik de CD dan eindelijk binnen kreeg was ik natuurlijk rete-benieuwd, maken ze de verwachtingen waar?

Kick off

Na het beluisteren van de intro is daar snel een al veel gedraaide plaat van de afgelopen tijd, de Noisecontrollers remix van “Million Miles Away” door Dutch Master. Het origineel vond ik aardig, niet top maar leuke vocalen en een prettige sfeer. Een remix moet voor mij altijd waarde toevoegen aan een track, bij deze remix is dat goed gelukt. De screeches en vocals in de mid-intro vind ik stukken beter zo, niet te gek, gewoon simpel. Helaas hebben ze er voor gekozen een stukje dubstep in de break te verwerken, niet echt een geslaagde keuze want het past er gewoon niet echt bij. Als de break vervolgens opbouwt naar de climax komt daar voor het eerst de melodie, het sterkste punt van dit nummer. Hij is origineel, heeft een lekker synth en de zomerse sfeer van het origineel.

Vervolgens is daar een nummer wat we al een keer in de podcast van Headhunterz hebben kunnen beluisteren, “Pillars of Creation”. Deze begint gelijk met een lekkere pitchende lead, wat een gaaf zweverig effect geeft. Juist het softe karakter van de track maakt dat deze goed uit de verf komt.

Hierna komen de remix van Bioweapon‘s “Move Your Body” en de hard edit van “Gimme Love”. Beide aardige tracks, maar niet heel speciaal. “Move Your Body” begint met een knallende intro met een super kick, maar laat het liggen op de synths van de climax, die vond ik in het origineel vele male beter. De edit van “Gimme Love” voegt voor mij niet zoveel waarde toe, de softe sfeer – net als bij “Pillars of Creation” vond ik juist gaaf aan dit nummer.

Pavelow

Op het album zijn ook een 3-tal nummers van Pavelow te vinden. Dit alter ego van Bas Oskam (1/2 Noisecontrollers) richt zich meer op de dubstep gerelateerde sound. Dit komt vooral goed tot zijn recht in het nummer “Quatre Mains”, eindelijk eens een hardstyle track waar Dubstep op een originele wijze is verwerkt, complimenten! Het valt wel op dat er in de andere tracks ook veel dubstyle invloeden te horen zijn. Ik ben 100% voor verbreding en uitbreiding van het Hardstyle genre, maar soms is het net wat teveel van het goede op dit album. Ik zeg: “Minder Dubstyle breaks, meer tracks zoals “Quatre Mains”!

Remixes

Dan zijn er ook nog enkele remixes door andere artiesten op het album te vinden. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind ze stuk voor stuk erg sterk. Om te beginnen is daar de Ran-D remix van “Crump”. De beste man bewerkt de vocals echt op een gave manier en de herkenbare synth in de climax verveelt mij nog steeds niet. Ook de tweede climax heeft een leuke twist gekregen.

Ook de remix van “Aliens” door Digital Punk is erg geslaagd. Het nummer bevat een vette synth over de nog steeds epische melodie en bevat nog steeds de sfeer van het origineel. Dit in tegenstelling tot de Donkey Rollers remix van “Revolution is Here”. De mannen van Fusion hebben de sfeer compleet veranderd en niet op negatieve wijze, er is eigenlijk een hele nieuwe track ontstaan en de Donkey Rollers stijl is erg herkenbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk voor “Night After Night” (Zany remix). Gewoon weer een degelijk track!

Daarnaast is er ook nog de inmiddels al grijsgedraaide Alpha² remix van “Tonight”. Ik blijf het een vette track vinden maar heb hem eigenlijk al te vaak gehoord.

De klappers

Tot slot zijn er dan natuurlijk de klappers van dit album, safe the best for last! Als eerste natuurlijk de track met dat vette pianopingeltje: “So High”. Deze track heeft voor mij gewoon alles: Pakkende vocals, energieke melodie en natuurlijk die geweldige typische NC-kick!

En dan is er “Universe Was Born”. Voor mijn gevoel een typische Noiscontrollers track. Als je aan de Noisecontrollers denkt, dan denk je aan dit soort nummers. Voor mij persoonlijk het nummer met de beste melodie van het hele album, simpel maar toch aangrijpend.

Een track die tot voor kort nog niet echt bekend bij mij was, hoewel hij wel op bijvoorbeeld Qlimax werd gedraaid. Ik vind het in ieder geval een van de vetste nummers op het album, het bevat een goede kick en vooral de wat ‘slepende’ synth in de climax klinkt erg goed!

Tot slot is daar nog de track waar het album naar vernoemd is: “E = NC²”. En lekker duistere track met een vette combinatie van melodie en choir in de break die lekker opbouwen naar een climax om lekker op los te gaan.

Hier wel een punt van kritiek. Wat mij opvalt is de vaak onnatuurlijke manier van mixen. Zo kan de overgang van “Revolution is Here” naar “E = NC²” bijvoorbeeld echt niet!

Final verdict

Al met al is dit een album waarvan veel nummers nog wel even in mijn playlist zullen blijven plakken. Tracks als “Pillars of Creation”, “Quatre Mains”, “Crump” (Ran-D Remix), “Universe Was Born” en “E = NC²” zitten goed in elkaar en geven dit album veel energie.

Er zijn echter ook enkele tracks waar ik minder over te spreken ben. De edits van “Gimme Love” en “Unite” zijn ronduit slecht en de vele dubstep breaks aan in de eerste helft van het album gaan je op een gegeven moment irriteren. Ook waren de overgangen niet altijd zoals het hoort. Daarnaast zijn er nog enkele tracks die ik niet behandeld heb, deze zijn opzich niet goed of slecht maar erg doorsnee, zoals bijvoorbeeld het hardcore nummer “Point Of No Return” van Kasparov en Evil Activities.

Ondanks het grote aantal tracks hebben de Noisecontrollers toch een mooi aantal originele platen weten te produceren, met technisch goede sounds en leuke twists.

Heb je de CD zelf ook al binnengehaald? Wat vindt jij ervan en wat is jou favoriete track van het album? Laat het me weten en reageer!